Ви тут: Головна Експозиції: Віртуальні виставки (поновлено) Ікони "Христос Виноградар" в фондовій збірці НІКЗ "Чигирин"
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

bogdan

Ікони "Христос Виноградар" в фондовій збірці НІКЗ "Чигирин"

e-mail Друк

«Спас Лоза Істинна» («Спас Виноградна Лоза"), або більш звична для нашого регіону назва «Христос Виноградар» («Спас Виноградар») - малопоширений іконографічний тип, що належить до символічних зображень Христа, який втілює у живописній формі слова Євангелія «Я правдива Виноградина, а Отець Мій – Виноградар» (Іоан.15:1), «Я – Виноградина, ви – галуззя!» (Іоан.15:5). «Лоза Істинна», «Христос Лоза Істинна», «Христос Виноградна Лоза» – одне з символічних найменувань Христа.

Дана іконографія склалась, як вважають дослідники, в грецьких монастирях у XV - XVІ стст., а в XVII - XVIII стст. набуває поширення в церковних розписах та листках виховного змісту. Розрізняють кілька варіативних композицій даного іконографічного типу. Найбільш ранніми вважаються зображення Христа в образі Пантократора, оточеного виноградною лозою, у вітах якої зображено апостолів, а іноді Богородицю та Іоанна Предтечу. Євангеліє розкрите на відповідному уривку (Іоан.15:1), в грецькому варіанті ікона підписується "Αμπελος", що, власне, і означає «виноградна лоза». Ця композиція є в буквальному змісті втіленням слів Євангелія: Христос – виноградна лоза, віти – його учні, а лоза та виноградні грона – вино і хліб причастя, тіло і кров Христа.

В XVІІ - XVІІІ стст. з’являються нові варіанти зображень даної ікони, метою яких є посилення євхаристичного змісту сюжету. З Гроба Господнього чи з проколотого ребра Спасителя виростає виноградна лоза, гроно якої спускається йому в руки, а Христос вичавлює з нього вино в потир. Таким чином, з часом, символіко-алегорична композиція перетворюється в дидактично-виховну, кожна деталь якої має глибокий символічний зміст. Зупинимося на розгляді окремих зображень-символів даної ікони.

Виноград - це один з найдавніших символів в історії людства, що споконвіків є уособленням плодовитості, достатку, життєвої сили та безсмертя. Одночасно ця рослина виступає символом мудрості, духовного життя та відродження, а в християнстві стає одним з символів Христа. Лоза з листям винограду чи птахи, що клюють грона, відображають центральне таїнство Церкви – євхаристію (перетворення вина в кров Христову). Сік винограду нагадує людську кров і символізує жертвоприношення (в християнстві – самопожертву).

Виноградна лоза – символ плодючості та життя, Древа Життя та Древа Пізнання. В християнстві Христос є істинною лозою, а послідовники – віти її. Вона символізує церкву та віруючих. Зображення виноградної лози у вигляді Древа життя з голубами, що відпочивають на його вітах, символізує духовну плодовитість та душі, що спочивають у Христі («Я – Виноградина, ви – галуззя! Хто в Мені перебуває, а Я в ньому, той рясно зароджує, бо без Мене нічого чинити не можете ви.» (Іоан. 15:5).

Серед символічних зображень даного іконографічного типу зустрічаємо зображення розквітлого хреста, що є одним з найпоширеніших у православ’ї символів Животворного Хреста Господнього, який свідчить про позбавлення роду людського від первородного гріха, дароване Спасителем ціною своїх хресних мук. В розглядуваному нами іконописному типі найбільш поширеним стало зображення розквітлого хреста, оповитого виноградною лозою, що виростає з ребра Спасителя. Христос вичавлює гроно з виноградної лози в чашу. На іконі міститься напис "Пийте от нея вси...".

Виключно важливим зображенням даної ікони є чаша-потир, яка в християнському мистецтві стала символом жертвенного серця Христа, що дарує Боже милосердя; символом віри.

В фондах НІКЗ «Чигирин» зберігається три ікони іконографічного типу «Христос Виноградар», які за композиційними особливостями можемо віднести до зображень типу "Пийте от нея вси...". Розглянемо кожну окремо.

Ікона «Христос Виноградар» (КВ-2621 Ж-29) (Іл.1), невідомий народний майстер ХІХ ст.; полотно, дерево, олія. По краях – залишки оздоблення з металевої фольги. Ікона виявлена в Чигирині в 1996 р. в приватній оселі.

Зображення виконано на темному тлі. Біля підніжжя Животворного Хреста стоїть Гроб Господень у вигляді кам’яної лежанки. На ньому, напівобернений, в червоному лентіоні, з золотистим круглим німбом над головою, сидить Христос. Біля Спасителя колінопреклонно схилилися два Ангели в зелено-червоних шатах з круглими золотистими німбами над головами. З проколотого ребра Спасителя проростає виноградна лоза і, огинаючи вгорі Його постать, спускається до рук. Христос вичавлює гроно в потир, який тримає Ангел. Окремі краплі вина, що не попали в потир, скапують до ніг Христа у великий круглий посуд.

Хрест латинський, зображений у вигляді розквітлого хреста червоного кольору, оповитого виноградною лозою; вгорі, над раменами, розміщена біла прямокутна табличка з написом «І.Н.Ц.І.» ( «Ісус Назарей Цар Іудейський» ).

Ікона «Христос Виноградар» (КВ-412 Ж-55) (Іл.2), невідомий майстер ХІХ ст.; полотно, олія. По краях – залишки оздоблення з металевої фольги. Ікона виявлена в с.Галаганівка Чигиринського р-ну в приватній оселі. За змістом та композицією дуже схожа з попередньою іконою.

Зображення виконано на тлі бірюзового неба. Біля підніжжя Животворного Хреста стоїть Гроб Господень у вигляді кам’яної лежанки. На ньому, напівобернений, в червоному лентіоні, з золотистим круглим німбом над головою, сидить Христос. Біля Спасителя колінопреклонно схилилися два Ангели в зелено-червоних шатах з круглими золотистими німбами над головами. З проколотого ребра Спасителя проростає виноградна лоза і, огинаючи вгорі Його постать, спускається до рук. Христос вичавлює гроно в потир, який тримає Ангел. Окремі краплі вина, що не попали в чашу, скапують до ніг Христа у великий круглий посуд.

Хрест латинський, зображений у вигляді розквітлого хреста червоного кольору, оповитого виноградною лозою; вгорі, над раменами, розміщена білий прямокутний аркуш сувою з написом «І.Н.Ц.І.» («Ісус Назарей Цар Іудейський»).

В горішніх кутах ікони, в сиво-блакитних хмарах, зображено маленьких янголят, що тримають сувої з написами тексту Євангелія.

Ікона «Христос Виноградар, священномученики Харлампій та Власій» (КВ-8343 Ж-212) (Іл.3), невідомий народний майстер ХІХ ст.; полотно, олія. Ікона надійшла з фондів Чигиринського краєзнавчого музею.

Христос Виногра...
Христос Виноградар Христос Виноградар
Христос Виногра...
Христос Виноградар Христос Виноградар
Христос Виногра...
Христос Виноградар, Святi Харлампій та Власій Христос Виноградар, Святi Харлампій та Власій

Зображення виконані на темному тлі переважно в коричнево-червоному, зеленому, білому кольорах. На передньому плані, з обох сторін ікони, розміщено зображення священномучеників Харлампія та Власія (зображення святих виконано в 2/3 зросту, в єпископському строї, над круглими німбами зроблено відповідні підписи білою фарбою). Центральну частину полотна займає іконографічна композиція «Христос Виноградар». Біля підніжжя Животворного Хреста стоїть Гроб Господень. На ньому, напівобернений, в червоному лентіоні, терновому вінці, з золотистим круглим німбом над головою, сидить Христос. Біля ніг Спасителя колінопреклонно схилилися два Ангели в червоних шатах з круглими золотистими німбами над головами. Над німбами написи білою фарбою, частково стерті, - «С. Ар. Рафаилъ» та «…Ар. Гаври…» (Святі Архангели Рафаїл та Гавриїл). З проколотого ребра Спасителя проростає виноградна лоза і, огинаючи вгорі Його постать, спускається до рук. Христос вичавлює гроно в потир, який тримає Архангел Рафаїл. Над горизонтальним раменом, по обидва боки, зображено двох маленьких Янголят. Під горизонтальним раменом, по обидва боки, зображено двох янголят з сувоями тексту Євангелія в руках.

Хрест латинський, зображений у вигляді розквітлого хреста червоного кольору, оповитого виноградною лозою; вгорі, над раменами, розміщена білий прямокутний аркуш сувою з написом «І.Н.Ц.І.» («Ісус Назарей Цар Іудейський»).

В нижній центральній частині ікони розміщено зображення символу «Адамова голова» (в темному овалі зображення черепа з перехрещеними кістками). Згідно християнської традиції, прах Адама знаходився на Голгофі, де відбулося Розп’яття Христа. Кров Спасителя омила череп Адама і в його особі все людство від гріха, даруючи цим можливість спасіння. Таким чином, «Адамова голова» є символом звільнення від смерті та символом спасіння в християнстві.

Також в нижній частині ікони можемо бачити оруддя страстей Христових: молоток та цвяхи, якими Спасителя прибивали до хреста; кліщі – оруддя зняття тіла з хреста; колона з мотузками, яку підтримує Архангел Гавриїл, – оруддя знущання; гральні кості, якими визначали жереб при поділі риз Христа; півень – символ зречення апостола Петра.

Таким чином, представлені ікони з фондової збірки НІКЗ «Чигирин» репрезентують малопоширений іконографічний тип символічних зображень Христа «Спас Виноградар» та є виключно цінними зразками ікономалярства ХІХ ст..

Марченко І.О.,

головний зберігач фондів

 

 

 
Банер

Авторські права захищені. При копіюванні матеріалу обов’язкове гіперпосилання на сайт!