Дукачі - «образки» із фондової колекції НІКЗ «Чигирин»

Друк

Ювелірне мистецтво є унікальним явищем в історії та сьогоденні кожного народу. Про його досягнення і творчі успіхи свідчать неповторні художні вироби з дорогоцінних та кольорових металів. Впродовж тисячоліть ювелірні вироби сприймали як своєрідні знакові системи, характерні для певних історичних періодів, певної спільноти людей.

Розквітом ювелірної справи та поширенням народного ювелірства можна назвати ІІ половину ХVІІ – ХVІІІ століть, коли поруч із західноєвропейськими елементами, набувають широкого застосування композиції, мотиви і форми народного мистецтва. З’являється новий вид прикрас – дукачі.

Дукач – металева нагрудна прикраса у вигляді медальйона, характерна деталь українських народних прикрас. Це була найдорожча прикраса, яка підкреслювала соціальний та майновий статус господині, дукач був її гордістю, найдорожчим та найбажанішим подарунком. Носили його на грудях під самою шиєю і обов’язково у комплексі з намистом, яке служило основою. Здебільшого це було коралове намисто в кілька рядків.

У фондах НІКЗ «Чигирин» зберігається невелика колекція дукачів ХІХ-ХХ століть, яку і пропонуємо вам оглянути. Усі предмети надійшли до фондової збірки заповідника шляхом передачі фондів Стецівського краєзнавчого музею, а також передані в дар жителями Чигиринщини.


Представлені прикраси належать до простої форми дукачів – медальйон з вушком, виконаний в техніці карбування (механізованого) та лиття із міді та латуні. Дукачі двосторонні, зображення вертикальні рельєфні. Краї оздоблені рельєфним кантом. Часто такі образки виготовляли в майстернях при монастирях. Зображення типові: релігійні сюжети із Богородицею та образами святих. Також користувались попитом срібні чи мідні царські монети, які за спеціально прироблене вушко нанизували на кольоровий вовняний шнурок. Іноді такі дукачі прикріплювали до коралового намиста, а то і поєднували із срібними чи золотими хрестиками.

Дукачі-образки із фондової збірки НІКЗ «Чигирин» належать до оригінальних творів народного мистецтва кінця ХІХ – початку ХХ століття. Вони відображають художні та естетичні смаки населення Чигиринщини.

Дерев’янко Наталія, молодший науковий співробітник відділу фондів

Ковіня Михайло, науковий співробітник відділу фондів

 

 
kaz-news.ru | ekhut.ru | omsk-media.ru | samara-press.ru | ufa-press.ru